lélekpercek,adhd,hyperaktivitás,figyelemzavar,magatartászavar,impulzivitás,szorongás,önértékelés,lelekpercek_adhd,adhd okai

ADHD Figyelemhiányos / hiperaktivitás zavarról

Néhány tünet

Szülőként nem egyszerű azzal szembesülni, hogy gyermekük kicsit másképpen viselkedik az iskolában, mint a többiek. Értetlenül állnak a tények előtt, hogy miért éppen az Önök gyermeke kiabál be mindig a tanórákon, mászik a pad alatt, fészkelődik a helyén és jár keze-lába, vagy éppen miért fejezi be mások helyett a választ, miért vét sok hibát az iskolai feladatokban, miért nem fejezi be azokat, vagy éppen miért feledékeny napi feladatok során. Esetleg népszerűtlen az osztálytársai körében, magányos, a szabályokat gyakran megszegi. A mozgásfejlődés során zavar jelentkezhet, amely kiterjedhet a nagymozgásokra, a mozgáskoordinációra, kézügyességre, látással való felismerés nehézségére, nehezített lehet az írástanulás. Alacsony lehet a frusztrációs tolerancia, amely kiváltó eseményhez képest túlzott dührohamban nyilvánulhat meg.


Merre tovább?

Érdemes felkeresni az óvoda, vagy iskolapszichológust, aki megfelelő szakemberhez irányítja a szülőket. Az ADHD diagnózis felállítása a tünetek és a kritériumok felmérésével történik pszichiáter által klinikai környezetben. Megkérdezik a pedagógust és a szülőket is a tapasztalataikról. Néhány gyermeknél a figyelemhiány és az impulzivitás keverten jelenik meg, de jelen lehet túlnyomórészt csak a hiperaktivitás (izeg-mozog), vagy csak figyelemhiány (nem tud hosszú ideig koncentrálni).


Okai

Az ADHD-s gyermekek központi idegrendszerében eltérés mutatkozik meg. Befolyásolja a döntéshozást, a hangulatot, az éberséget és az észlelést, így cselekedeteik nem megfelelő mértékben kontrolláltak. Ma még nem teljesen ismert, de meghatározhatják genetikai tényezők, vagy számos egyéb születés körüli tényező is szerepet játszhat, például megrekedhet a gyermek a szülőcsatornán, vagy oxigénhiányos állapotban születik.


Kezelése

Leghatékonyabb a komplex kezelési mód, amikor több kezelési módszert egyszerre alkalmaznak. Többek között szenzoros integrációs tornát (Ayeres, TSMT, Sindelar), kognitív viselkedésterápiát, neurofeedback terápiát, családterápiás módszereket ajánlanak a kezeléshez. Bizonyos esetekben súlyosságától függően gyógyszeres kezelést javasolhat a pszichiáter szakorvos.


Szülői nehézségek

Az ADHD-s gyermekek szüleit sok kritika érheti a gyermekük magatartásával kapcsolatban, viszont fontos tudni, hogy ez nem a szülők hozzáállásának az eredménye.


Következmények kezelés nélkül

Fontos minél előbb felismerni és kezelni, mert hosszútávú szövődményei lehetnek. A tanárok és az osztálytársak szemében ők lehetnek, akik kilógnak a sorból, ezáltal csökkenhet az önértékelésük, szorongás, depresszió alakulhat ki. Nem tudnak a képességeiknek megfelelően haladni a tananyaggal. Sérülhetnek a szülő-gyermek és kortárskapcsolataik. A pedagógus is jobban meg tudja érteni és más módszereket használ, ha tisztázódnak a magatartásprobléma okai.


ADHD felnőttkorban

Az ADHD-s gyermekek bizonyos hányadánál a tünetek felnőtt korban is megmaradnak figyelemhiány és/vagy impulzivitás formájában. A népesség 2-4%-át érintő zavar, amely kezelés nélkül társulhat depresszióval, alacsony önértékeléssel, szorongással, ezek enyhítésére szerhasználati zavarral és pszichiátriai zavarokhoz is vezethet.


Felhasznált szakirodalom:

American Psychiatric Association (2013). Referencia-kézikönyv a DSM-5 diagnosztikai kritériumaihoz. Budapest.Oriold és Társai Kiadó.

Dr. Selikowitz, M. (2010). ADHD a hiperaktivitás-figyelemzavar tünetegyüttes. Szentendre. Geobook Hungary Kiadó.